OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stejně tak, jako studené mořské proudy už po staletí bičují norské pobřeží a neúnavné deště zavlažují nehostinné skandinávské hory, dolují tito Norové svojí těžkou a neúprosnou hudbou ze svých posluchačů pestrou škálu emocí. Stejně tak, jako dokáže být severská příroda zároveň drsná i překrásná, dokážou i MADDER MORTEM ve svých hudebních vizích až s překvapivou samozřejmostí míchat naprostou beznaděj a agónii s krásou a oduševnělostí. Nezaměnitelnost jejich rukopisu, který si s každou další deskou postupně zdokonalují, dostává po třech letech další výrazný pilíř.
Je to zvláštní. Zatímco koncertní provedení tvorby MADDER MORTEM bylo pro mě vcelku zklamáním, tak intenzita prožitků z jejich studiových nahrávek je i po letech stejně silná. V případě „Deadlands“ možná i čím dál silnější. Toto album disponovalo velice sevřenou a neútěšnou atmosférou, jejíž otěže byly částečně povoleny na desce „Desiderata“ z roku 2006. Poněkud písničkovějšího přístupu, který se v prvním plánu nesnažil budovat nějaký ucelenější koncept, se kapela drží i na novince. Ta ještě více přenáší těžiště emocí od těch těžce pochmurných na přeci jen optimističtější nálady. Poklidný rozjezd úvodní „Formaldehyde“ jako by tuto skutečnost signalizoval hned od počátku. Kapela předvádí snahu nezahltit ihned posluchače palbou neurotických nálad a hlas Agnete působí spíše uklidňujícím dojmem. MADDER MORTEM se však v jádru měnit nehodlají, takže netrvá dlouho a už v závěru úvodní skladby přicházejí i vypjaté momenty a expresivní vokální polohy typické pro jejich předchozí tvorbu.
Novinka je postavená především na častějším střídání poklidnějších momentů s těmi agresivnějšími. Koncentrace negativních emocí a zloby je prostřednictvím charismatického hlasu Agnete Kirkevaag stále přítomna, ale mnohem častěji dochází k uvolnění napětí v podobě poklidných zpěvných momentů, které nezřídka zacházejí až do éterických vokálních poloh. Výraz norských tak nyní působí o poznání umírněněji a klidněji. Pod povrchem však stále bublá dostatečné silný vulkán, schopný okamžité erupce. Nechat se až příliš ukolébat dvojicí skladeb „The Little Things“ (tedy zejméne její první polovinou) a hlavně „Armour“ je voda na mlýn MADDER MORTEM. Voda, která vás v „A Different Kind Of Hell“ dokonale semele. Hřmící kytary s neurotickým riffem na pozadí jsou spíše tou hodnější polovinou dvojice, jejíž druhou část tvoří nekompromisně hysterický vokál zpěvačky. Těžkotonážními a obhroublými kytarovými riffy je i přes nespornou snahu o přeci jen pestřejší aranžmá prosyceno i „Eight Ways“. Zvuk, který norskou skupinu jasně definuje, doznal některých „vylepšení“, jakými jsou častější zvolňující poloakustické pasáže, či téměř celé skladby („All I Know“) a taktéž obohacení v podobě zvýšeného důrazu na „přívětivější“ melodie.
MADDER MORTEM jsou stále ve své standardní, rozuměj výborné formě. Jejich písně posouvají výrazivo kapely do atraktivnějších sfér pro širší posluchačskou obec. Stále si však zachovávají svůj typický těžký a nelítostný sound. Škoda jen, že v případě jejich novinky se nelze ubránit jisté nadprodukci. Zkrátka, kdyby deska byla kratší o dvě skladby, byl byl výsledný dojem ještě podstatně lepší. A kdyby všechny zbylé měly stejný dramatický náboj a strhující emoce jako „Life, Lust & Liberty“, tak je výsledné hodnocení na maximální možné hodnotě. Na každý pád však velmi dobré album!
MADDER MORTEM opět o něco ubírají z napětí předchozích nahrávek a přicházejí s poněkud uvolněnějším a písničkovějším materiálem, kterému by i přes nesporné kvality slušela trošičku skromnější stopáž.
7,5 / 10
Agnete M. Kirkevaag
- vokály
BP M. Kirkevaag
- kytara, vokály, mandolína
Odd E. Ebbesen
- kytara
Tormod L. Moseng
- basa
Mads Solås
- bicí, vokály
1. Formaldehyde
2. The Little Things
3. Armour
4. Resolution
5. A Different Kind Of Hell
6. Riddle Wants To Be
7. Where Dream And Day Collide
8. The Flesh, The Blood And The Man
9. Get That Monster Out Of Here
10. Life, Lust & Liberty
11. All I Know
12. The Eighth Wave
Old Eyes, New Heart (2023)
Marrow (2018)
Red In Tooth And Claw (2016)
Eight Ways (2009)
Desiderata (2006)
Deadlands (2002)
All Flesh Is Grass (2001)
Mercury (1999)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Peaceville
Stopáž: 65:16
Produkce: MADDER MORTEM
I kdyby MADDER MORTEM natočili o třídu slabší desku, měli by u mě plný kotel. K utvoření představy, co se na desce děje, postačí vyslechnout úvodní „Formaldehyde“. Všechny formy hudebního výrazu omezené pouze nástrojovým obsazením, široká škála emocí a … a Agnete. Zmizely poslední stopy samoúčelnosti a vše je podřízeno toku písně. Od klokotavého pramínku, přes horské bystřiny, prudké vodopády, stále mohutnící tok až k široké deltě. Expozice, kolize, krize, peripetie, katarze. A když v deváté „Get That Monster Out Of Here“ zazní organicky zabudovaná častuška, nezbývá mi, než smeknout svůj širák a odhodit jej v dáli a s grácií!
MADDER MORTEM naprosto logicky rozvíjejí svůj roky broušený rukopis. Ano, už to těžko může být šok z nepoznaného (pokud se na vás tedy Agnete prostřednictvím "Eight Ways" nerozječí poprvé), ale naprosto svojský prožitek, atmosféra i nápady, to všechno už zřejmě zůstane jednou provždy. Z aktuální kolekce mi nejvíce řežou skladby "A Different Kind Of Hell" a "Where Dream & Day Collide".
-bez slovního hodnocení-
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.